Tuesday 7 October 2014

Rose & Penyakit

Kali ni nak cerita sikit pasal rose.. ini adalah rose jagaan aku.. bukan senang nak senang. bukan senang nak jaga rose ni.. bukan hari2 siram n letak baja ja.. no no no.. dulu waktu 1st time terjebak dalam dunia penjagaan/belaan rose, seram aih belaan? haha.. aptb.. ingat mudah.. tapi saya silap.. susah sebenarnya... kita kena tahu penyakit pada pokok rose, makanan dia, suppliment dia.. bukan macam pokok durian, tanam siram & biar dia berbuah.. 

Rose ni sangat sensitif.. sangat manja, nak je di belai selalu.. kalau datang penyakit, susah hati dibuatkan. silap hari bulan, ke syurga jawabnya.. huhuhu. ingin saya kongsikan di sini beberapa jenis penyakit rose.

Salah satunya thrips. paling di takuti oleh roserian.. betolkah roserian? hehehe..
Thrips ni rose boleh ke syurga kalau xjaga dengan betol.. ini tips dari kawan facebook saya, boleh diketogerikan SIFU ROSE lah.. rose dia sangat2 la santeq.. cam kat kebun bunga. kt CH pon xmacam kebun dia. sangat2 sihat.. mcm kt laman umah DAVID AUSTIN baq hang.. 



Tips : Cara megawal perosak seperti thrips dan aphids tanpa menggunakan bahan kimia:
Aphids - Dengan melakukan semburan air yang kuat dari hose air setiap pagi dapat membantu mengurangkan serangan aphids, lakukan setiap hari sehingga tanda-tanda serangan hilang
Thrips - Cantas dan buang semua bahagian yang telah diserang thrips seawal serangan disedari.
Copyright : Norin Asni



nanti saya akan berikan beberapa jenis serangan THRIPS.. tapi sebelum tu meh la belek2 rose saya ni.. santeq kan.. auuww

ID : CHARLOTTE (not sure)







Next entry la saya share ye pasal serangan thrips.. ^_^

No comments:

Post a Comment